Teoria Yin-Yang este o structurã conceptualã, utilizatã în China încã din antichitate, pentru a analiza mediul inconjurator, omul şi Cerul. Cu alte cuvinte, ea a stat la baza înţelegerii legilor Universului. Așadar, orice fenomen sau lucru din Univers are douã aspecte, unul Yin şi unul Yang, care sunt opuse, dar în acelaşi timp, sunt interdependente şi se pot transforma unul în celălalt. Aceasta este una dintre legile ce  statuează  modul în care este alcătuită lumea.

"Yin-ul şi Yang-ul reprezintã principiul Cerului şi al Pãmântului, marea structurã a orice existã, pãrinţii schimbãrii, rãdãcina şi începutul vieţii şi al morţii.".

Aceastã teorie a început sã se contureze în timpul dinastiilor Yin şi Zhou , termenul Yin-Yang fiind menţionat pentru prima datã în "Tratatul transformãrilor": 

În perioadele "Primãverii şi a Toamnei" (770 - 476 î.e.n.) şi a "Statelor Combatante" (475 - 221 î.e.n.) teoria Yin-Yang a fost profund implicatã în toate sistemele de gândire. Yin-Yang a ajuns sã reprezinte un mijloc de a generaliza cele douã principii opuse care se regãsesc în toate fenomenele lumii naturale.

• Ce este Yin-ul şi ce este Yang-ul?

Yin-ul şi Yang-ul au fost privite ca nişte simboluri, având capacitatea de a cuprinde foarte multe aspecte ale lucrurilor, fãrã a le descrie în mod explicit.

Astfel, în cursul vieţii de zi cu zi, vechii chinezi, au ajuns sã înţeleagã cã tot ceea ce existã poate fi privit prin cele douã aspecte ale sale: ziua şi noaptea, mişcarea şi repaosul, cãldura şi frigul, bãrbatul şi femeia, exterior şi interior, ş.a.m.d. şi au descris aceastã învãţãturã prin termenii Yin-Yang.

Yin-ul şi Yang-ul reprezintã o modalitate de a înţelege, de a cunoaşte existenţa. Teoria despre Yin-Yang ne descrie lumea în dinamica sa. Ea pune accent pe continua transformare şi pe necesitatea de a înţelege modul în care sunt guvernate transformãrile. Stãrile sunt percepute numai ca situaţii particulare, ele neavând un caracter permanent.

Acest mod de raportare la existenţã nu cautã înţelegerea mecanismelor ce pot prelungi menţinerea unei stãri. Existenţa este perceputã ca o continuã transformare, iar înţelepciunea constã în sesizarea modului în care se succed diferitele stãri şi nu în menţinerea lor.

• Yin-ul şi Yang-ul prin caracteristicile lor

Aspectul  Yin (-) - ceea ce ţine de interior, ceea ce este nemişcat, ascuns vederii, aflat în stare latentã, ceea ce coboarã. Natura de bazã a Yin-ului este asemenea apei. În trecut Luna simboliza Yin-ul, pãmântul este Yin, femeia este Yin, tot ceea ce este întunecat, ascuns vederii, ceea ce coboarã, ceea ce conţine, ceea ce se aflã în stare latentã, receptivitatea, toate acestea au caracter Yin.

Yin (-) se manifestă totdeauna prin turbioane de energie subtilă care au un sens de mişcare care este identic cu sensul de mişcare al acelor unui ceasornic şi generează efecte specifice centrifuge (care tind să ne îndepărteze de centru). Forţa specifică centrifugă este Yin (-) şi ea este egală şi opusă forţei specifice centripete care este Yang (+).


Aspectul Yang (+) - ceea ce ţine de exterior, ceea ce este în mişcare, ceea ce se manifestã, ceea ce ascensioneazã. Natura de bază a Yang-ului este asemuitã focului. Soarele este Yang-ul, cerul este Yang, bãrbatul este Yang, tot ceea ce este luminos, aflat în exterior, ceea ce urcã, ceea ce este conţinut, ceea ce se manifestã, agresivitatea, ei bine, tot ce corespunde lucrurilor cu aceste trãsãturi are caracter Yang.

Yang (+) se manifestă totdeauna prin turbioanele de energie subtilă care au un sens de mişcare care este contrar mişcării de rotaţie a acelor unui ceasornic  şi generează  efecte specifice centripete (care tind să ne apropie de centru). Forţa specifică centripetă este Yang (+) şi ea este egală şi opusă forţei specifice centrifuge care este Yin (-).


Teoria Yin-Yang ne ajutã sã înţelegem relativitatea existenţei: cãtre orice ne îndreptãm atenţia vom putea constata modul în care el se transformã. Nimic nu rãmâne în starea în care existã la un moment dat. Dupã zi vine noaptea, dupã un anotimp un altul îi va urma, sãmânţa rodeşte şi se transformã în plantã, din ouã ies pui, omul trãieşte şi moare, cine stã în vârful picioarelor va trebui sã coboare, ş.a.m.d.

Natura Yin sau Yang a unui fenomen nu este absolutã, ci relativã. Aceastã relativitate se reflectã prin principiile de bazã ale teoriei Yin-Yang :

"În mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeazã Yin-ul"

Categories: